بررسی اپیزود اول بازی موبایل 1:011

صنعت بازی‌سازی ایران چند سالی است که وارد مرحله جدیدی شده و شاهد عرضه بازی‌های باکیفیتی هستیم. البته استودیوهای بازی‌سازی بیشتر سمت پلتفرم‌های موبایل هستند، زیرا اکثر استودیوها، به‌صورت مستقل کار می‌کنند و وجود پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای آیتم تزئینی و موارد جانبی، می‌تواند کمک حال آن‌ها برای کسب درآمد باشد؛ موردی که این روزها برای پلتفرم موبایل به یک ویژگی تبدیل شده است.

در سال ۱۳۹۳ مهدی فنایی، توسعه‌دهنده مستقل بازی‌های ویدیویی، بازی ۴۱۱۴۸ را روانه بازار کرد. ۴۱۱۴۸ یک بازی اپیزودیک چهار قسمتی بود که بیشتر بر پایه حل معماها و پازل‌های مختلف طراحی شده بود. این در حالی است که مهدی فنایی، پس از سه سال در آستانه عرضه بازی دوم خود با نام 1:011 است. بازی اندروید 1:011 هم یک بازی اپیزودیک است که فعلا قسمت اول آن در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. برخلاف محصول قبلی که یک بازی پازل محور بود، 1:011 بیشتر بر پایه میان‌پرده‌های سینمایی و نبردهای مختلف طراحی شده است.

1:011

1:011 قصد دارد داستان دختری را به‌تصویر بکشد که برای رسیدن به آرامش، وارد ماجراجویی خطرناکی می‌شود

1:011 بااینکه در بخش گیم‌پلی دارای مشکلات مختلفی است، اما قسمت اول آن می‌تواند تجربه‌ی قابل قبول و هیجان‌انگیزی را ارائه دهد. بازی موبایل 1:011 روایت‌گر داستان دختری است که توسط مردم سرزمین خود مورد شکنجه قرار گرفته است و می‌خواهد از دست آن‌ها فرار کند. روشان، قهرمان داستان، برای رسیدن به آزادی، باید از قلب تاریکی عبور کند، اما همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود. 1:011 قصد دارد داستان دختری را به‌تصویر بکشد که برای رسیدن به آرامش، وارد ماجراجویی خطرناکی می‌شود.

مهدی فنایی برای روایت داستانی 1:011 به‌سراغ موضوع جالب و متفاوتی رفته است. یکی از مواردی که در داستان‌سرایی خودنمایی می‌کند، شخصیت‌پردازی قهرمان داستان است. با شروع بازی، میان‌پرده‌ای به‌شما نشان داده می‌شود که در جریان شاهد کور شدن روشان به‌دست مردم سرزمین خود هستیم. این در حالی است که با پیشروی در خط داستانی، با کاراکترهایی آشنا می‌شوید که داستان را شرح می‌دهند و ازطرفی با شخصیت روشان و اهداف او آشنا می‌شوید.

1:011

یکی از اصلی‌ترین مشکلات 1:011 سیستم مبارزه‌ای بازی است

به‌عبارتی روشان درابتدا کاراکتری است که می‌خواهد به آزادی برسد، اما در ادامه متوجه می‌شود که مأموریتی بزرگ‌تر روی دوش او است و باید به آن عمل کند. اپیزود اول از بازی موبایل 1:011 صرفا یک مقدمه برای داستانی بزرگ‌تر است که انتظار می‌رود مسیر فعلی خود را ادامه دهد تا بتواند تجربه‌ی متفاوت و سرگرم کننده‌ای را در میان بازی‌های داستان‌محور و ماجراجویی موبایل در اختیار مخاطب قرار دهد. نحوه روایت داستان به‌گونه‌ای است که بازیکنان در دیالوگ‌های خود با انتخاب‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند. بعضی از این انتخاب‌ها باعث می‌شود که جان خود را از دست دهید و بعضی دیگر، باعث پیشرفت بازیکن در داستان می‌شود. 

البته نحوه انتخاب دیالوگ‌ها و مسیری را که انتخاب می‌کنید، در انتهای یکی از دو پایانی که را مهدی فنایی برای بازی در نظر گرفته است، برای شما نشان داده می‌شود.1:011 یک بازی اکشن ماجراجویی است. دراین‌میان اشاره کنم که 1:011 اولین تجربه مهدی فنایی در زمینه ساخت یک بازی با سیستم مبارزه است. بااین‌حال یکی از اصلی‌ترین مشکلات 1:011 سیستم مبارزه‌ای بازی است. بااین‌که با یک بازی اکشن روبه‌رو هستیم که نبرد و مبارزه یکی از اصلی‌ترین المان‌های آن است، اما سیستم مبارزات 1:011 سادگی بسیار بالایی دارد. شما تنها در حالت ایستاده می‌توانید دشمنان را از بین ببرید. ازاین‌رو در حالت پرش یا دویدن قادر به استفاده از شمشیر خود نیستید. این محدودیت سبب شده تا در نبردها دچار مشکل شوید.

1:011

مهدی فنایی با محدود کردن تعداد دفعات زنده شدن کاربر، بازیکن را به‌چالش کشیده است

ساختار بازی کردن در 1:011 هم بدین صورت است که با کشیدن انگشت خود به جلو یا عقب در سمت چپ صفحه‌نمایش، می‌توانید قهرمان داستان را هدایت کنید. همچنین با ضربه زدن به بالا و سمت راست صفحه‌نمایش، روشان می‌پرد و با ضربه‌زدن به پایین و سمت راست صفحه‌نمایش، روشان شروع به شمشیر زنی می‌کند. بااین‌حال تعدادی معما هم در دل بازی قرار گرفته است. برخلاف ساخته قبلی، معماها در این نسخه چالش‌برانگیز طراحی نشده‌اند و شاهد معماهای کوچکی هستیم، زیرا تمرکز سازنده دراینجا روی ارائه یک بازی اکشن با میان‌پرده‌های فراوان است. 

با شروع بازی، نوار سلامت خود را در پایین صفحه‌نمایش مشاهده می‌کنید. باتوجه‌به نوع دشمنان، آسیبی که به شما وارد می‌شود، می‌تواند باعث مرگ قهرمان شود. در ادامه و پس از زنده شدن، متوجه می‌شوید که تعداد دفعاتی که می‌توانید زنده شوید و بازی را ادامه دهید، محدود است. به‌عبارتی مهدی فنایی سعی کرده با این کار بازیکنان را به‌چالش بکشد. زمانی‌که تعداد قلب‌های شما به پایان رسید، سه راه پیش روی شما قرار می‌گیرد. اولین راه این است که بازی را از ابتدا آغاز کنید تا تعداد قلب‌های شما به حالت ابتدایی خود برگردد. این در حالی است که روش دوم به مشاهده ویدیو تبلیغاتی و روش سوم هم به پرداخت‌های درون برنامه‌ای مربوط می‌شود.

1:011

بعضی از میان‌پرده‌های بازی هیجان خاص خود را دارند 

بااین‌حال تعداد قلب‌های پیش‌فرض شما درکنار مدت زمان کوتاه اپیزود اول به‌گونه‌ای است که به ویدیوهای تبلیغاتی یا پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیازی پیدا نمی‌کنید. یکی دیگر از مشکلات اپیزود اول، به مدت زمان بسیار کوتاه بازی بر می‌گردد که بازیکنان در مدت زمان تقریبی یک ساعت یا کمی بیشتر می‌توانند آن را کامل کنند. همچنین یک باس فایت هم در این قسمت برای شما درنظر گرفته شده است که باید با شناسایی نحوه ضربه زدن باس، او را شکست دهید. از نظر بصری و طراحی، شاهد طراحی مشابهی با بازی ۴۱۱۴۸ هستیم، اما موردی‌که در اینجا بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد، وجود میان‌پرده‌های متعدد است.

مهدی فنایی به‌واسطه‌ی میان پرده‌های مختلف، داستان بازی را برای کاربر شرح می‌دهد و شاهد فلش بک‌هایی به گذشته هستیم که بیش‌ازپیش شما را با کلیت داستان و هدف اصلی روشان آشنا می‌کند. از نظر فنی، شاید در طول تجربه خود باگ‌های کم‌ تعدادی را مشاهده کنید، اما باید درنظر گرفت که 1:011 توسط یک نفر ساخته شده است و وجود این مورد، طبیعی است. بااین‌حال در طول تجربه خود تنها یک الی دو باگ را مشاهده کردم که خللی را در تجربه کلی به وجود نمی‌آورد. 1:011 جزو آن دسته از بازی‌هایی است که کاراکترها صامت هستند و صحبت نمی‌کنند. این‌رو برقراری ارتباط با سایر کاراکترها و روایت‌ داستان به‌صورت کاملا دیالوگ محور انجام می‌شود.

1:011

بااین‌حال صداگذاری محیط و اتمسفر بازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که حال‌وهوای مرموزی را برای کاربر به‌وجود می‌آورد. درنهایت، اپیزود اول از بازی 1:011 تجربه‌ی بسیار کوتاهی است و بااینکه مشکلاتی را در گیم‌پلی شاهد هستیم، اما داستانی جذاب را در خود جای داده که امیدواریم در اپیزودهای بعدی هم تکرار شوند و مشکلات بازی هم به‌صورت کامل رفع شوند. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن ماجراجویی اپیزودیک روی موبایل هستید، تجربه‌ی قسمت اول 1:011 خالی از لطف نیست.